NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْحَسَنِ
الْعَتَكِيُّ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ بَكْرٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ
جُرَيْجٍ
قَالَ بَلَغَنِي
عَنْ
صَفِيَّةَ
بِنْتِ
شَيْبَةَ بْنِ
عُثْمَانَ قَالَتْ
أَخْبَرَتْنِي
أُمُّ
عُثْمَانَ بِنْتُ
أَبِي
سُفْيَانَ
أَنَّ ابْنَ
عَبَّاسٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَيْسَ عَلَى
النِّسَاءِ
حَلْقٌ
إِنَّمَا
عَلَى
النِّسَاءِ
التَّقْصِيرُ
İbn Abbas (r.a.)
demiştirki: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Selem şöyle buyurdu:
“Kadınlara
tıraş olmak gerekmez. Kadınlara gereken sadece (saçları) kısaltmaktır."
İzah:
Beyhaki,
es-Sünenü'l-kübrâ, V, 104. Biraz farklı lafızla Tirmizi, hac
İhramdan çıkarken
kadınların saçlarını kısaltmaları vacibtir. Hanefî ulemâsına ve İmam Şafiî'ye
göre kadınların başlarını tıraş etmeleri mekruhtur. Çünkü tıraş olmak kadınlar
için bid'attir. Ulemânın büyük çoğunluğuna göre ise, kadınların tıraş olmaları
haramdır. Onyedi yaşında bir kîz çocuğu başını tıraş etmeye kalkışacak olsa
velisinin buna engel olması gerekir. Çünkü Peygamber (sallallahü aleyhi ve
sellem) kadının başını tıraş etmesini yasaklamıştır. İmam Tirmizî bu hadisle
ilgili olarak "ilim adamlarının ameli bu hadis üzeredir. Kadının saçlarını
kestirmesi gerektiği konusunda değil, ancak kısaltması gerektiği
görüşündedirler" diyor.[Tirmizî, hac; Nesâî, ziyne]
İmam Nevevî'ye göre
ise, kadının başını tıraş etmesi ihramdan çıkmak için yeterli olmakla beraber
bir isâettir. Hanefî ulemâsıyla İmam Şafiî ve İmam Mâlik'e göre kadınlar ihramdan
çıkmak için başın iki tarafında bulunan ön çıkıntılar üzerine gelen saçların
uçlarından parmak ucu kadar kısaltırlar. İmâm Mâlik'e göre başın her iki
tarafında bulunan saçların tümünün ucundan birazcık kısaltırlar. Saçların bir
kısmını kısaltıp da bir kısmını bırakmak caiz değildir.
Ancak bütün bu hükümler
başında bir rahatsızlığı bulunmayan kadınlar içindir. Başından rahatsız olan
bir kadın gerektiğinde başını tıraş edebilir.